A képzett pénzügyi tanácsadók és a barátaik, családjuk tanácsaira hallgatnak leginkább a leendő nyugdíjasok az előtakarékossággal kapcsolatos döntéseik meghozatalakor – állapítja meg az a kutatás, amelyet 12 országban végeztek el az AEGON megbízásából. A tanácsadásnál a konkrét termékeken túl a stratégia meghatározása is komoly hangsúlyt kap. A bizonytalan gazdasági környezet miatt ugyanakkor a legtöbben alacsony kockázatú konstrukciókat keresnek.
A lakosság komoly bizalmat táplál a hivatalos forrásokon kívülről érkező információk iránt is, ha a nyugdíjkérdésről van szó – derül ki abból a kutatásból, amelyet 12 országban végeztek el az AEGON megbízásából. A kutatás eredménye szerint a leendő nyugdíjasok leginkább képzett pénzügyi tanácsadók segítségét veszik igénybe nyugdíjjal kapcsolatos befektetési döntéseik meghozatalakor: a válaszadók 18 százaléka számára elsődleges forrást jelentenek a profi tanácsadók, 10 százalékuk pedig figyelembe veszi a véleményüket a döntés meghozatalakor. Ehhez adódnak még a banki tanácsadók is, akiknél 9, illetve 15 százalékos a kialakult arány. A tanácsadók után viszont mindjárt a családi és baráti tanácsok következnek a fontossági sorrendben: a megkérdezettek 17 százaléka nyilatkozott úgy, hogy elsődlegesen e kör tanácsaira hallgat nyugdíjügyben, további 18 százalék pedig figyelembe veszi az ő véleményüket is. Figyelemre méltó emellett, hogy a megkérdezettek tizede már a pénzügyi szolgáltatók internetes honlapjait tekinti elsődleges forrásnak. A kormányzati honlapok viszont csak a megkérdezettek 5 százalékánál szolgálnak elsődleges tájékozódási forrásként, és további 11 százalék veszi figyelembe azokat valamilyen mértékben.
A pénzügyi tanácsadóktól a felmérés szerint leginkább a hosszú távú megtakarításra és tervezésre vonatkozó információkat várnak a leendő nyugdíjasok. A válaszadók 35 százaléka jelölte meg ezt elsődleges igényként, míg a megtakarítások kiszámítását, a befektetési célok meghatározását 33 százalék. A leendő nyugdíjasok igen jelentős része – 31, illetve 30 százaléka – tartja emellett a pénzügyi tanácsadóval szemben támasztott elsődleges elvárásnak a versenyképes pénzügyi terv összeállítását, illetve a hosszú távú kockázatkezelést és a megfelelő eszköz-allokációt.
A szolgáltatókkal szembeni elvárásokat láthatóan konzervatív attitűd jellemzi, ugyanis a befektetési garanciák kiemelt szerepet játszanak a választásban. A megkérdezettek 16 százaléka olyan pénzügyi szolgáltatót keres nyugdíjcéljai megvalósításához, amely legalább egy minimális megtérülést garantálni tud. Ezzel együtt a nagy választék, és a magas színvonalú szolgáltatás is fontos: a válaszadók tizedének az is elengedhetetlen, hogy a szolgáltatójánál minden igényelt termék elérhető legyen, és majdnem minden tizedik válaszadó azt tartja a legfontosabbnak, hogy a tanácsadója gyakran konzultáljon vele a befektetései állapotáról.
Az is jól látszik emellett, hogy a nyugdíjcélú megtakarításoknál a szokottnál is konzervatívabb a lakosság: a megkérdezettek 53 százaléka véli úgy, hogy a hosszú távú megtakarításainál a szokottnál is óvatosabb befektetési politikát kíván folytatni, és 42 százalék ért többé-kevésbé egyet azzal, hogy a nyugdíjcélú befektetéseinek meg kell védenie őt a bizonytalan piaci környezet hatásaitól.
Összességében a kutatás eredményeként elmondható, hogy leginkább profi pénzügyi tanácsadókra, illetve a család és a barátok tanácsaira hallgatnak a leendő nyugdíjasok. Segítséget a megfelelő pénzügyi konstrukció megtalálásához, illetve a megtakarítási stratégia kialakításához kér leginkább a lakosság. A pénzügyi szolgáltató kiválasztásánál különösen fontos a garancia a befektetések megtérülésére, ugyanakkor a széles választék is elvárás. A felmérésből kiderül, hogy a nyugdíjcélú megtakarításoknál a szokottnál is konzervatívabb a lakosság, a válaszadók 42 százaléka olyan befektetéseket keres, amelyek megvédik a kiszámíthatatlan piaci környezet hatásaitól.
Ha a tetszett a poszt, olvassa el korábbi bejegyzéseinket!
Konzervatív hosszútávú befektetésre vágyik a magyar
Ennyit keresnek majd, ha kirepültek
A létbiztonság teszi elégedetté a magyart
Nem költ biztosításra az amerikai anyák fele
A nő sem lehet pénzügyi analfabéta
Keveset tudnak a pénzügyekről a fiatalok
Lemaradva a magyar életbiztosítási piac